Az online oktatás szerepe a vállalati szférában

Az élethosszig tartó tanulás és az önképzés a hagyományos oktatásban megszerzett papírok után, napjainkban nem valami extra, hanem a szellemi frissesség és a munkára való alkalmasság, a rugalmasság záloga. Az online oktatás erre ad lehetőséget, jellegéből fakadóan rengeteg időt takarít meg a tanulóknak és az oktatóknak is. Az online oktatás térhódításáról beszélget Kircsi Levente, a Dobedu.com oktatási igazgatója, és Pataki Zoltán, az euCSOPORT elnöke.

A technológia, a tudomány folyamatos fejlődését kézzel fogva kíséri a piac fejlődése is, a két szektor egymást formálja igényeivel. Az állandó képzés és oktatások szerepe így a dolgozók számára nélkülözhetetlen. Az e-learning legnagyobb előnye rugalmasságában rejlik, mivel a tanulók időtől és földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül, saját tanulási igényeikre tudnak fókuszálni. A munkahelyi kötelezettségek és a tanulmányi feladatok jól összeegyeztethetővé válnak.

Szervezeti szinten az e-learning által elért költséghatékonyságot sem szabad figyelmen kívül hagyni. Az informatikai módszereknek köszönhetően az egyszeri beruházással kifejlesztett tréninganyagokat akár a szervezet minden dolgozója használhatja. Az oktatást pedig annyiszor tudja megismételni, ahányszor az egyéni igényeinek szükséges, szemben a tantermi tréninggel. A tréningen használt videofelvétel vagy akár egy online tréninganyag annyiszor játszható le, ahányszor azt a résztvevő igényli. Hazánkban azonban ez a tanulási technika még gyerekcipőben jár. „Az online oktatás lassan 25 éve került köztudatba hazánkban, azonban amikor egy vállalat beruház egy online oktatásba, az még mindig IT terület szintjén gondolnak rá, mintha vennének egy CRM rendszert, pedig ez ennél sokkal összetettebb.” – meséli Kircsi Levente, a Dobedu.com oktatási igazgatója.

Az online tananyag tartalmának kialakításakor fontos figyelembe venni, hogy pontosan kik és milyen célra használják majd az anyagot. Az online oktatás teljesen igazodik a rohanó életünkhöz, hiszen pont ez a lényege, hogy maximum 3 perc alatt választ ad a tudáshiányra. Az online oktatást hallgatók 90% nem hallgatja végig a képzést, ha ennyi idő alatt nem kap választ a kérdésére, ezért is nagyon fontos a tartalom pontos összeállítása. A dobedu.com alapítói 3 kulcs szempont köré építik a tartalmakat, az egyik így az idő rövidsége. A másik a vizualitás. A dobedu.com oktató videóin emberek beszélnek, mégis különböző effektekkel, prezentációkkal és képi tartalmakkal van színezve az oktatófilm. A harmadik az oktatások által nyújtott azonnal használható tudás, ami megadja a pluszt, az aha-élményt.

Az euCSOPORT kiemelten fontosnak tartja a kollégái folyamatos képzését. „A munkatársaink különböző szintű végzettséggel rendelkeznek, és a megszerzett szaktudásukon felül, úgy gondoljuk, nélkülözhetetlen, hogy állandóan frissen is tartsuk a tudásukat, tovább képezzük őket, úgy ahogy a technológia fejlődik, és ahogy a piaci is halad előre. Folyamatban lévő oktatás nálunk jelenleg egy excel képzés. – meséli Pataki Zoltán, az euCSOPORT elnöke. – Itt egy előzetes szintfelmérő alapján volt meghatározva, hogy kinek milyen szinten áll a tudása, és ehhez mérten terveztük meg az oktatást, valamint figyelembe vettük, hogy a munkakörén belül ki-mit tud a leginkább hasznosítani. Az oktatás nagyon jó irányvonalnak bizonyult, a munkatársak egytől-egyig lelkesen fogadták, így tervben van további oktatások kialakítása is.”

Az online oktatás természetesen nem helyettesítheti az személyes oktatást, de tökéletesen kielégítheti számos szegmens tanulási igényét, akiknek nincs idejük utazni és fix időpontokban személyesen részt venni a tanórákon.

Az online oktatás felépítését tekintve fontos, hogy ne mindent adjon oda egyszerre. A leckék rövidek, egy fókuszúak, és lépcsőzetesen, legtöbbször egymásra építve tanítanak, így sokkal maradandóbb tudás szerezhető. Az oktatás a megfelelő időben adja át a megfelelő tartalmat. Az euCSOPORT a dobedu.com-mal együttműködve elkészített új kollégái számára egy kezdőcsomagot, amivel gyorsan és egyszerűen be lehet illeszkedni. „A videóválogatáson a vezetőség bemutatja a részlegeket, a folyamatainkat és ismertetik a szervezet értékeit, vízióját, misszióját. Ez azért fontos, mert rengeteg időt és energiát takarít meg számunkra, az új kolléga pedig már az első napján „találkozhat” minden vezetővel, és a több napos, akár hetes, általános, a szervezetre irányuló betanulást pár óra alatt megtarthatjuk. Korábban ppt-s előadással ismertettük ezeket az információkat, most sokkal színesebb, életszerűbb és modernebb a betanításunk.” – mondta Pataki Zoltán.

A tapasztalat azt mutatja, hogy az iskolarendszer alig készít fel a munkaerő piacra. A legtöbben, akik elhagyják az iskolapadot, a munkaerőpiacon teljesen új viszonyokkal találkoznak. Az euAKADÉMIA egy teljesen piacújító kezdeményezés, mely ezt a rég óta jelen lévő űrt hivatott betölteni az online oktatás fegyverzetét kihasználva. Az euAKADÉMIA célja olyan tartalmakat létrehozni, amivel már a munkába állás előtt tanítja a diákokat, pályakezdőket, a fiatal felnőtteket. „Felkészítjük őket arra, hogy milyen munkaerőpiaci kihívásokkal néznek majd szembe, hogyan kommunikáljanak, mit csináljanak egy állásinterjún.” – mondta az alapító, Pataki Zoltán. – A vállalattól érkező tananyagot átforgatjuk egy oktató anyaggá a leendő munkavállalók számára, úgy hogy számukra ez fogyasztható legyen.” Az euCSOPORT nagy kihívásai közé tartozik edukálni a munkavállalókat és a megrendelőiket az egymással szembeni megfelelő, és hatékony kommunikációra, ezt segíti elő a szervezet új tagja, az euAKADÉMIA.

Az adás ide kattintva érhető el