A kommunikációs formák és együttműködési magatartások közötti különbségek generációs tekintetben alapvető fontosságú tényezők, amelyeket a vezetőknek mindenképpen érdemes figyelembe venniük. Az igényeket és elvárásokat összehangolni nem könnyű feladat. A generációk együttműködéséről beszélget Badics Andrea az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda Zrt. HR vezetője, Lapos Dóra az euCSOPORT HR tanácsadója és Érczfalvi András a Trend FM műsorvezetője.
A hazai munkavállalói állományt alkotó négy legfontosabb korosztály képviseli, melyek az ún. „Z” generáció (a 2000-es évek után születettek), az ún. „Y” generáció (a 1980 és 1999 között születettek), az ún. „X” generáció (az 1965 és 1980 között születettek) valamint az ún. „baby boomer” generáció (1946 és 1964 között születettek). A négy generáció munkavállalási igényei, elvárásai, munkahelyi magatartása azonban sokban különbözik egymástól, így központi kérdés hogyan lehetséges őket egy csapattá kovácsolni.
Az idén 147 éves OFFI a hiteles fordítások kiadása tekintetében egyedülálló. Szolgáltatásaik országosan a legmegbízhatóbbak és annak ellenére, hogy 100%-ban állami tulajdonban van, önálló gazdasági társaságként működik, így egyaránt szolgálja ki a közigazgatás- és a lakossági igényeket. Az OFFI tökéletes példája mind a négy generáció közös együttműködésének, hiszen a nyugdíjhoz közeli munkavállalóktól kezdve egészen fiatal, akár 20 év alatti diák munkavállalókat is foglalkoztatnak országszerte.
Ideális esetben, hogy jó együttműködés alakulhasson ki a különböző generációk között más és más hozzáállás szükséges. Frissen végzettként tudni kell alkalmazkodni és tanulni, amihez tisztelet, alázat szükséges, az idősebb generáció részéről pedig hajlandóság szükséges a tanításra, és nyitottság az új dolgokra. „Mikor megérkezik hozzánk az OFFI-ba egy új kolléga a Z generációból, akkor azokkal a munkatársakkal tesszük párba, akik az idősebb generációt képviselik. Ezáltal a legtöbbet képes megtanulni, így lesz a legtöbb információja a cégről. A nagy korkülönbség ellenére mindig nagyon jól ki tudja egészíteni egymást a két generáció. Míg a fiatal mindent megtanul a tapasztalt kollégától, addig a fiatalnak van egy egészen új látásmódja, új gondolatokat vihet a munkába.” – meséli Badics Andrea az OFFI HR vezetője. Ha ez az érzékenyítés jelen van, akkor kifogásolhatatlan lesz a közös munka, a cégek részéről pedig rengeteg előnnyel jár egy fiatal munkavállalót már a korai fázisban magukhoz kötni. „Az én jelenlegi HR asszisztensem még diákként került hozzám több éve, az euDIÁKOK Iskolaszövetkezeten keresztül, azóta főállású munkaviszonyba átvettük az OFFI Zrt.-hez. Egyszerű adatrögzítésből így lehet remek karrier.” – mondta az OFFI HR vezetője. Nyílt és őszinte kommunikáció segíti az új munkatárs integrálását. Amennyiben az elejétől kezdve, őszintén tisztázásra kerül, az újonnan érkező munkatárs feladata és hangsúlyozásra kerül a célja, miszerint a csapatot fogja erősíteni, akkor az idősebb kollégák nem érzik majd veszélyeztetve a pozíciójukat.
Minden személyiségbeli hiba, beszélhetünk bármely generációról, egy hatékony és profi szűrésen kiszűrhető. Amennyiben szakmailag kifogástalan kölcsönző és közvetítő céggel történik az együttműködés, lehetőség van a legkompatibilisebb személyiséggel rendelkező munkavállalót kiválasztani. „Mi, az euCSOPORT-nál elsőként felmérjük, hogy a partnernek mik az igényei, munkakörülményei, milyen típusú emberek között kell majd dolgoznia a jelöltnek, s ezután mérjük csak fel a jelentkezőket. Nagyon sok teszttel és szituációs gyakorlattal dolgozunk, ami által a legmegfelelőbb munkavállaló jut el az adott környezetbe, így tudjuk kiváló színvonalon kiszolgálni a partnereink igényeit.” – mondta Laposa Dóra, az euCSOPORT HR tanácsadója.