Egy 2012. márciusában publikált felmérés alapján a magyar vállalkozásokra egyre inkább jellemző a „nemzetköziesedés” folyamata. Mit is jelent ez pontosan és milyen lehetőségekkel, esélyekkel indulnak neki a magyar cégek a külföldi megbízásoknak?
Az MFB 2011. év végén készített, és 2012. márciusában közzétett felmérése alapján Magyarországon az utóbbi két évtizedben jelentősen felgyorsult a hazai cégek nemzetközi piacra való törekvése. Jellemzően a 2005 után alapított cégek motiváltabbak a nemzetközi terjeszkedésre, sok esetben a vállalatok már az induláskor rendelkeznek külföldi kapcsolatokkal. Ennek legfőbb oka, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozásunk óta szinte velejárója a cégalapításnak, hogy a tulajdonosok „messzebb” látnak a piacon, akár a távolságot, akár az időbeli tényezőket tartják szem előtt. Másik oldalról viszont a csatlakozást megelőzően – akár már a ’90-es évek óta – működő vállalkozásokban is egyre nagyobb a motiváció, hiszen a gazdasági helyzet, valamint a belső piacon egyre kevésbé lehetséges terjeszkedés erre ösztönzi őket.
Ha a külföldi lehetőségeket vesszük szemügyre, tulajdonképpen bármilyen terület szóba jöhet a hazai cégek számára, akár termékeket, akár szolgáltatásokat vizsgálunk. Többször halhattunk már róla pl. nagy sportrendezvények előtt, hogy a beruházás egyik vagy másik fázisában magyar cégek is részt vettek a projektben – legyen szó a müncheni Allianz Arena székeiről, a poznani Miejski Stadion gyepszőnyegéről, vagy a londoni olimpiai építkezés egyes műveleteiről.
A cégek számára általában fontosabb szempont a termék vagy szolgáltatás versenyképessége, mint a nemzetközi terjeszkedés megfinanszírozása. Legtöbb esetben viszont nem rendelkeznek a megfelelő helyi (adott országbeli) piaci ismeretekkel, vagy szimplán a szállítási költségek miatt nem tudják versenyképes áron külföldre vinni a terméküket, és mindezek miatt nem érik el a várt eredményeket. Sok esetben viszont nem érdemes kishitűnek lenni, mert olyan egyedi termékről vagy szolgáltatásról van szó, amit külföldön nem hasznának – esetleg nem is ismernek -, nincs meg hozzá a megfelelő tapasztalat, vagy egyszerűen egy adott folyamathoz a magyar cég rendelkezik a „know-how”-val.
A felgyorsult és folyamatosan fejlődő információtechnológiának köszönhetően nincsenek kommunikációs gátak a kapcsolatfelvétel előtt, és a termékek, szolgáltatások áramlásának szabályozása is könnyen nyomon követhető. Az üzleti világban az angol nyelv elterjedése miatt nem okoz már gondot a nyelvi problémák áthidalása sem. Ha az adott ország anyanyelvét nem is beszéljük megfelelő szinten, az angol használata a legtöbb esetben tökéletes megoldást nyújt, hogy felvegyük a kapcsolatot.
Az internet segítségével számtalan lehetőség nyílik arra, hogy potenciális külföldi partnereket szerezzünk magunknak.
A weboldalakon sokszor már a közvetlen elérhetőségeket is megtaláljuk egy-egy cég illetékes munkatársához, illetve e mellett egyéb adatokat, kimutatásokat, fontos információkat tudhatunk meg a cégekről pár kattintás után. Mindezeket követően már nem okozhat gondot egy e-mail elküldése sem.
A személyes kapcsolatfelvétel miatt érdemes kiállításokat látogatni, akár az ország határain belül is, mivel sok külföldi cég itt keresi a kapcsolatot magyar vállalkozásokkal. Egy nemzetközi börze idegen országban történő látogatása alkalmával viszont nagyon sok helyi információra tehetünk szert. Ezek az utazások segíthetnek abban, hogy képet kapjunk, mi jellemzi az adott piacot, így a kishitűséget legyőzve, előzetes ismeretek és igények birtokában vághatunk bele a terjeszkedésbe.
Mindezek mellett számtalan olyan üzleti csoport, kamara létezik itthon és külföldön egyaránt, melyek lehetővé teszik számunkra a nemzetközi kapcsolatfelvételt, vagy egyszerűen maguktól viszik hírünket – és bemutatkozó anyagainkat – a nagyvilágban. Konkrét tervek és célok birtokában pedig akár pályázatíró cégek segítsége is igénybe vehető.
Érdemes tehát a szárnyainkat próbálgatni, akár európai, akár más kontinensen lévő ország felé irányuló terjeszkedés a cél, hiszen a „nemzetköziesedés” folyamata jelentős szerepet játszik a hazai KKV-k eredményeinek alakulásában.
Német Gábor
Marketing vezető
Munkaügyi, ill. munkajogi témájú kérdéseiket tegyék fel hozzászólásban, vagy küldjék el az eucsoport@eucsoport.hu e-mail címre.
Munka szervezéssel kapcsolatos kérdéseivel, árajánlat kéréssel keresse munkatársainkat az alábbi elérhetőségeken:
Elek Tamás: tamas.elek@eucsoport.hu +36 20 996 5456
Elek Tamás: tamas.elek@eucsoport.hu +36 20 996 5456