Mit tegyünk, ha kopogtat a munkaügyi felügyelő?

EllenőrzésA Munkaügyi és Munkavédelmi Felügyelet közzétette honlapján a 2013. évre vonatkozó ellenőrzési irányelveit.

Ennek alapján az idei évben a következő tárgykörökben számíthatnak nagyobb eséllyel ellenőrzésre a munkáltatók.

Munkavédelem területén:

  • 2013. II. félév: Emelőgépek üzemeltetésének ellenőrzése
  • 2013. május-június: Biológiai kóroki tényezők kockázatával járó tevékenységek célvizsgálata
  • 2013. szeptember-október: Villamosság biztonságának célvizsgálata
  • 2013. nyár: Hőségriasztástól függően rendkívüli időjárási körülmények miatti akcióellenőrzés
  • 2013. II. félév: Bányászat munkaegészségügyi célvizsgálata társhatósággal egyeztetve

Munkaügyi területen:

  • 2013. március-április: szolgáltatást támogató tevékenységet ellátók célellenőrzése
  • 2013. június-július: a munkavállalók jogviszonyának rendezettsége érdekében a foglalkoztatására vonatkozó szabályok érvényre juttatására irányuló akcióellenőrzés
  • 2013. október-november: munkaidő-pihenőidő szabályainak célellenőrzése, különösen a kereskedelmi szektorban

Az egyes ellenőrzési témáknak külön cikkeket szentelünk majd, a munkavédelem terén különösen a hőségriasztással kapcsolatos munkáltató teendőket fogjuk érinteni, amikor a téma aktuálissá válik, munkaügyi téren pedig jogviszonnyal illetve a munkaidő-pihenőidő szabályaival fogunk a későbbiekben kiemelten foglalkozni.

De mit is tegyünk, ha megjelenik a munkaügyi felügyelő?

A legfontosabb: őrizzük meg a nyugalmunkat. Legyünk kedvesek, udvariasak, segítőkészek, és ne essünk pánikba! Ha tudjuk, hívjunk szakértőt, aki segíteni tud nekünk. Ez a szakértő nem feltétlenül a könyvelő: az ő dolga a számvitel és az adózás területe, és nem is biztos, hogy a bérszámfejtő. Ő ugyanis a TB területén fog otthonosabban mozogni. Komolyabb munkajogi felkészültségű szakértőre van szükségünk. Kínáljuk hellyel, frissítővel az ellenőrt. Az ellenőrzés alá vont szervezet gyakorlatilag azonnal az ellenőr rendelkezésére köteles bocsájtani az aznapra vonatkozó munkaidő nyilvántartást. Ezen kívül viszont az ellenőrzés alá vont cég az egyéb munkaügyi iratokat akár külső szakértőnél is tarthatja, például belső ellenőrzés vagy feldolgozás céljából. Természetesen ezeket is be kell tudni mutatni az ellenőrnek egy elfogadható határidőn, általában néhány munkanapon belül. Ez azonban elég időt adhat az iratok rendezésére, pótlására. Abban az életszerű szituációban sem jelent az ellenőrzés azonnali vészhelyzetet, ha az iratokat őrző vagy azokat feldolgozó iroda éppen szabadság vagy betegség miatt néhány napra zárva tart: ezeket az ellenőr ésszerű keretek között méltányolja. Azonban ezekben az esetekben is néhány munkanapon, legfeljebb egy héten belül be kell tudnunk mutatni a kért iratokat: a munkaszerződéseket, a korábbi időszakra vonatkozó munkaidő-nyilvántartásokat, bérszámfejtési iratokat, stb.

Az ellenőrzés általában kiterjed a munkaszerződések ellenőrzésére, azonban most a közzétett ellenőrzési irányelv erre még nagyobb hangsúlyt fektet. De milyen is a jó munkaszerződés? Célszerű, ha sose hagyatkozunk az egyes “szakértők” által készített sablonokra. Minden cég, minden munkahely más és más, nem lehet a megfelelő munkaszerződéseket egy kaptafára elkészíteni. Az ilyen sablonok rengeteg félreértésre, problémára adhatnak lehetőséget, melyeket jobb és könnyebb megelőzni, mint elhárítani. Mindezek mellett az új Munka törvénykönyve a korábbival szemben számtalan lehetőséget tartalmaz: míg a korábbi gyakorlatilag megmondta, hogy mi a teendőnk, az új törtvény az alkalmazóit sokkal összetettebb feladatok elé állítja. A munkaszerződés kötelező tartalmi kellékeit a törvény tartalmazza ugyan, de nem feltétlenül mindet egy helyen, illetve nem mindegy, hogy milyen módon tartalmazza azt, amit tartalmaznia kellene.

Milyen büntetéseket kockáztat az, akit az ellenőrök szabályszegésen kapnak?

A bírságolási összegek 30.000 Ft-tól indulnak, és határ (bizonyos esetekben) 10 millió forintig terjedhet. Azt tudni kell, hogy a munkaügyi felügyelő online kapcsolat segítségével valós időben le tudja kérdezni a bejelentések adatait az APEH szervereiről, tehát az ellenőr össze tudja hasonlítani a bejelentéseket a helyszínen talált állapottal. A bejelentés, vagy munkaszerződés nélküli foglalkoztatás minden esetben a legdurvább szabályszegések egyike, és komoly büntetési tétellel “honorálják”.

A munkaügyi bírságnak komoly egyéb “kockázatai” is vannak. A közvetlen anyagi veszteségen ?pénzbírságon – túl a megbírságolt munkaadó bizonyos esetekben kizárja magát a közbeszerzésekből, különböző pályázatokból, és mivel a bírságolások ténye nyilvános, ezért akár a hitelképességére is hátrányos lehet. Az interneten könnyedén elérhető az egyes cégek bírságolási története, így a notórius szabályszegőket akár bankjuk, akár üzletfeleik is kockázatosabbnak ítélhetik, amely károsan hathat üzleti kapcsolataira is.

Legújabb adásA foglalkoztatás napjainkban egyre drágább és összetettebb feladat elé állítja a munkaadókat. A foglakoztatás mindamellett, hogy drága ?mulatság? ? a vállalkozások költségeinek egyik legnagyobb tétele -, nagyon szigorú szabályok és kemény ellenőrzések között zajlik. A Munka törvénykönyve mellett számos egyéb kisebb-nagyobb jogszabály foglakozik a foglalkoztatás szabályaival, és a munkaadók nagyon könnyen követhetnek el súlyos hibákat. Egyik oldalról a költségek alacsonyan tartása jelentette kényszer, másik oldalon pedig a nagyon szigorú szabályok azok, amelyek a vállalkozásokat szorítják, azonban ne felejtsük el, hogy e két erő között középen mégiscsak az ember, a munkavállaló áll. Tehát két kemény tényező (a szabályozások és az anyagi megfontolások) mellett egy puhább, azonban szabad akarattal és öntudattal rendelkező tényező is szerepel: az ember. Az emberrel, mint erőforrással foglalkozni különös szakértelmet igényel. Egyes szakmák képviselői bizonyos szintig talán foglalkozhatnak a kérdés egyes részeivel, azonban átfogó – a téma mindhárom vonatkozását felölelő, szakértő és hatékony – szolgáltatást csak erre specializálódott vállalkozásoktól kaphatunk, akik felkészültek az emberi erőforrások kezelésének minden aspektusára. Ők hatékony foglalkoztatási formákkal tudnak segíteni a vállalkozásoknak, annak érdekében, hogy költségeiket alacsonyan tartsák, ugyanakkor segítséget nyújtanak a bonyolult szabályok közötti eligazodásban, mindezek mellett képesek megtalálni a ?megfelelő embert a megfelelő helyre?. Ilyen szolgáltatók például az iskolaszövetkezetek, amelyek ma a leghatékonyabb munkaerőt képesek a vállalkozások rendelkezésére bocsátani, ráadásul a legolcsóbban. A jogi szabályozás ugyanis lehetővé teszi számukra, hogy a bruttó bérből a legtöbb nettó bért fizessék ki, valamint azt is, hogy munkavállalóikat abszolút kötetlenül, és teljesen ügyfeleik igényeihez igazodva foglalkoztassák. Ilyenek a munkaerő-kölcsönző vállalkozások is, akik a felnőtt munkaerőt a legrugalmasabb feltételek mellett képesek alkalmazni, és ilyenek a munkaerő-közvetők, akik szakértelmükkel mindig a megfelelő embert találják meg az adott munkahelyre.

Ne feledje: EU-Csoport, a Munka Erő Forrás

 

Üdvözlettel:

Hoffmann Gábor Csaba
Munkajogi és HR tanácsadó

EU-CSOPORT

Munkaügyi, ill. munkajogi témájú kérdéseiket tegyék fel hozzászólásban, vagy küldjék el a munkaugy@eucsoport.hu e-mail címre.

Munkaerő-kölcsönzéssel ill. közvetítéssel, valamint diákmunkával kapcsolatos kérdéseivel, árajánlat kéréssel keresse munkatársainkat az alábbi elérhetőségeken:

Elek Tamás: tamas.elek@eucsoport.hu +36 20 996 5456

Elek Tamás: tamas.elek@eucsoport.hu +36 20 996 5456