Az emberi tényező

sikerA vállalkozások sikerét a hatósági büntetések elkerülése helyett sokkal inkább az emberi erőforrásokkal való minél hatékonyabb gazdálkodás, a munka minél jobb szervezése, és természetesen a munkatársainkkal való minél jobb bánásmód és a szervezeti kultúra biztosíthatja hosszú távon.

Bár minden szervezet egyedi, megfelelő eljárásokkal fejleszthető, és így az erre fordított pénz a vállalkozás hatékonyságának, versenyképességének növekedése folytán megtérül. A jó szervezet kialakításának tehát hosszútávon kemény Forintokban és Euróban mérhető a hozadéka.

Az egyik legjobb szervezetfejlesztési módszer a Human Elemet névre hallgató, az Egyesült Államok haditengerészete és a NASA által is használt eljárás, mely már hazánkban is elérhető.

Maga a módszer nem más, mint egy megközelítés, melynek célja javítani az emberek együttműködését, hogy jobban elérhessék a céljaikat, és jobb egyéni, csapat, és szervezeti teljesítményt érjenek el. A Human Element célja a nyitottság és az őszinteség növelése a szervezetekben, ezzel együtt a nem produktív, tehát káros, veszteségeket okozó védekező viselkedések csökkentése a jobb üzleti eredmények elérése érdekében. A különféle viselkedéseket meghatározó okokkal (érzésekkel, énképpel, önbecsüléssel, félelmekkel) foglalkozik, és ezáltal segít a szervezeteknek megszüntetni a romboló, kapcsolatokat aláásó és motivációcsökkentő torzításokat. Az eredménye alapvető első körben egy jobb, kellemesebb szervezet, hosszabb távon pedig az ez által elért versenyképesség-növekedés, az üzleti siker.

A Human Element célja az egyéni és a csapatpotenciál maximalizálása:

  • a társas és érzelmi intelligencia javításával,
  • társas problémák megoldásával,
  • csapatépítéssel, az együttműködés javításával
  • szervezeti kultúra javításával,
  • a munkavégzés felgyorsításával,
  • kapcsolatok javításával,
  • az egyéni és a társas eredményesség javításával
  • ? ezek segítségével a vállalati profit növelésével.

Módszereivel hosszútávon javítható:

  • az eredményesség
  • az elvégzett munka minősége,
  • a biztonság,
  • az innováció,
  • a problémamegoldás
  • az együttműködés.

A szervezet versenyképességét fenyegető problémákra számos ?betegségtünet? hívhatja fel a vezetők figyelmét. Ilyenek lehetnek pl. a:

  • félresiklott értekezletek,
  • felületes döntéshozás, és az ebből eredő folyamatos tűzoltás,
  • passzív-agresszivitás,
  • nehéz beszélgetések elkerülése, a problémák szőnyeg alá söprése, így halmozódása,
  • szándékos alulteljesítés,
  • területi harcok,
  • pletykálás,
  • hibáztatás.

Cégvezetőként elsődleges kérdés lehet, ?jó, de hol térül ez meg?? A szervezet fejlesztésére általában, mint valamilyen elvont luxus-szolgáltatásra, felesleges pénzkidobásra gondolnak a vállaltvezetők, azonban egy megfelelő módon megalapozott és lefolytatott, tudatos szervezetfejlesztés nagyon is kézzelfogható eredményekkel kecsegtet:

  • Csökkenő működési költségek
  • Gyorsabb végrehajtás
  • Nagyobb kreativitás és innováció
  • Jobb problémamegoldás
  • Simábban működő rendszerek
  • A fentiekből következően nagyobb profit

Csökkenthető a fluktuáció, a döntésekkel szembeni ellenállás, és a társas problémák, melyek oly gyakran akadályozzák a hatékony munkavégzést. Azonban ? mint minden szervezetfejlesztési módszernél, így a Human Elemetnél is ? figyelembe kell venni, hogy egyetlen szervezetben sem lehet ?parancsszóra? változást elérni, nem lehet a vezetői irodából kiadni az utasítást, hogy ?változzatok!?. A legfelső vezetőnek minden esetben a változás élén kell járnia, neki kell a leggyorsabban és a legnagyobb mértékben megváltoznia, és a változást neki kell ?sugároznia? a szervezet alsóbb rétegei felé. Egy olyan vezető, aki saját maga nem változik, nem változtat a vezetési módszerein, elvárásain, aki felkészületlen, nem várhatja el senkitől a változást, és nem lesz képes kikényszeríteni sem a megváltozott normákat: a nem fejlődő, nem változó, a szervezettel nem foglalkozó vezető által ?megrendelt? szervezetfejlesztés nem lesz hatékony, és a szervezet fejlesztése helyett inkább káros hatásokat fog elérni. A problémák felszínre hozatala után, ha minden marad a régiben, a szervezetben csak a frusztráció növekszik, és a fejlesztésre elköltött pénz valóban csak felesleges pénzkidobássá válik.

Üdvözlettel:

Hoffmann Gábor Csaba
Munkajogi és HR tanácsadó

EU-CSOPORT

Munkaügyi, ill. munkajogi témájú kérdéseiket tegyék fel hozzászólásban, vagy küldjék el a munkaugy@eucsoport.hu e-mail címre.

Munkaerő-kölcsönzéssel ill. közvetítéssel, valamint diákmunkával kapcsolatos kérdéseivel, árajánlat kéréssel keresse munkatársunkat az alábbi elérhetőségeken:

Pócs Gyula: gyula.pocs@eucsoport.hu, +36 20 451 6746